2010-03-19

Hästar och kakor

Döttrarna har spenderat dagen på badhuset i söderhamn med sin farmor och farfar och jag har spenderat dagen med att baka, städa, tvätta, diska, handla och göra iordning inför morgondagens barnkalas.

På väg hem efter en sista inhandling så hoppar helt plötsligt två hästar ut mitt i vägen framför mig, på stora vägen, jag fick slå på en panikbromsning och på med varningsblinkers, ut ur bilen en bil från andra håller tvärnitar samtdigit ställer bilen på tvären för att hinda all trafik ifall nån dåren får för sig att köra om bilar med varningsblinkers, jag slog snabbt 112, hade inget nummer till trafikupplysningen och numret till polisen här i stan hade flugit ur huvudet på mig.

En karl kom springande från tuppz-parkeringen och lyckades mota in hästarna på en liten väg där fler slöt upp för att fånga in dem. Det var ett sto med föl som verkligen hade blivit helt uppstressade av situationen så det var inte det lättaste. Efter några sekunder så var de ute på stora vägen igen så bra att vi hade ställt för våra bilar för vid det här laget så var det säkert 20 bilar som stod i kö bakom våra åt båda hållen.

Men efter inte allt för lång stund så lyckades ett par tjejer/kvinnor från stallet fånga in dem och lugna dem så vi kunde åka vidare men då skakade jag i hela kroppen och hjärtat bankade värre än på länge. Gud vilken tur att jag han bromsa, vilken tur att bialrna bakom han bromsa osv. osv.

Kankse inte helt rätt att ringa 112 men i paniken så är det inte lätt att komma ihåg andra telefonnummer och sen hade flera jag känner hört på trafikupplysningen som förymda hästar i bollnäs :-)


Vart en bra stund liggandes på soffan när jagk om hem innan hjärtat lugnat sig och darningarna slutat. Är så glad att jag var ensam i bilen annars hade jag ju itne kunnat stanna den mitt ivägen med rädsla för att barnen skulle sitta i den och nån idiot skulle köra in i den och man vill ju itne plocka ut barnen ur bilen heller. usch usch usch ska inte tänka p ådet nå mer.

//H

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...