2009-01-14

Vecka 39

Ja de var inte alla som trodde jag skulle hinna med å fot amagbilder även för vecka 39 men det är faktiskt sista dagen p åvecka 39 imorgon så de kan nog bli kort för vecka 40 åxå så som jag molar på här hemma :-) Iaf så kommer här veckouppdateringen för vecka 39 med foton som Elin/Pylle tog på mig idag:










Vecka 39 - 9 jan - 15 jan 2009

Kroppen:
Barnmorskan kontrollerar nu om barnets huvud är fixerat. När barnet slutgiltigt har lagt sig med huvudet nedåt är först huvudet rörligt (R), sedan brukar det gå över till att bli ruckbart (Ru). Slutligen fixeras huvudet (F) vilket kan kan göra lite ont just som det sker, det kan kännas som något stort och hårt surrat sig fast i bäckengången. Man kan också känna som ilningar i slidan och neråt benen vilka beror på att barnet kommer åt nerver när det vrider sig ned i bäckenet.
Kroppen har förberett sig, livmodertappen har mognat och mjukats upp för att underlätta förlossningsarbetet, i vissa fall försvinner den helt. Slemproppen kan lossna, men det är ingen garanti att förlossningen är på gång. Slemproppen bildas i vecka fyra för att skydda ingången till livmoderhalsen. Den kan vara alltifrån genomskinlig i en geléaktig konsistens till brun-, röd- eller grönfärgad. Den kan även komma i små omgångar och vissa märker inte ens av den.

Barnet: Det duniga hår som hittills täckt barnets hud försvinner och hudens rynkor är utslätade. Barnets avföring "mekonium" som samlats i tarmarna består av en blandning av lanugohår, gallpigment, utsöndringar från matsmältingssystemet och celler från tarmväggen. Barnet förbereder sig att födas genom att samla på sig extra mycket energi för att klara sig under förlossningen och de första levnadsdygnen innan mjölkproduktionen kommit igång.

Egna anteckningar:
2009-01-09: ja vad säger man? nu är det vecka 39, lilla k är så välkommen ut i världen till oss söndag (11/1) skulle passa bra tycker jag men det är relativt lugnt i kroppen. har mensvärk till och från sen ett dygn ungefär. Ilningar neråt emellanåt.

2009-01-10: mensvärken tar kål på mig snart, sov lite sämre i natt, tildan var upp flera gånger för å kolla till mig och så ilar de nå fruktansvärt neråt i tappen så de känns nästan som när man har UVI emellanåt, fast mer innuti liksom .

2009-01-11: ingen bebis inatt heller, trots att jag fixat barnvakt, fullmånen lyst och ett par mensvärkar from hell. Jag tror att kullerbyttan nu har vridit sig å har benen lite mera åt vänster och ryggen lite åt höger, jag har en fot som ofta trycker ut ordentligt på vänstersidan men känner inte av nån mera fot längre så den är nog djupare in numera.

2009-01-12: NUUU har skötbordet kommit på plats, jaja iaf så har ÄNTLIGEN skötbordet kommit upp så imorrn ska jag möblera iordning med lilla byrån m.m. å kanske fota har även "fyllt" skötbordet med tvättlappar, tops, blöjor m.m. m.m.

2009-01-13: två dagar av storstädande med svärmor har gett min kropp en "baksmälla" är stel å seg å har allmänt ont, men det är det definitivt värt! helt underbart att ha ett supervälstädat hus nu inför ankomsten av lilla K.

Förvärkarna fortsätter, de är ju lite olika sortes förvärkar, endel är mer som "endast" kraftig mensvärk och andra är mer som en kraftig sammandragning med ett tryck neråt som jag måste andas mig igenom för att de tryckker på så mycket och ilar.

2009-01-14: helt öm efter natten, somnade vid 22:30 och sov till 2-tiden, då jag hade fått varit upp till tildan, men så kom förvärkarna, fast de som är sådär överjävliga så jag bara grinar av smärta, gick upp och tog två til alvedon då det gått 4 timmar sen jag tog innan läggning, gick även ner å gick runt lite för att få de å gå över men de gjorde de inte, pallade upp mig extra mycket med kuddar å sen har jag sovit jäkligt dåligt, inget hjälpte utan det har molat på å gjort nå grönjävligt ont hela natten, hoppades ett tag på att de ska vara "på riktigt" men sån tur har jag väl inte, nu är jag mest skitÖM i livmodern efter nattens molande. Dessutom märkte jag inatt att bebis blev stressad, hela första timmen av "värkar" så var det full fart och för varje spark så gjorde de svinont i min mage. Sen när bebis började bli utmattad så fick den hicka i ca 30min!


Där har ni en uppdatering för denna vecka. Längtar efter lilla K nu och skulle gärna ha bebis här på min födelsedag :-)

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...