2009-01-07

Vecka 38

Nu kommer en uppdatering från dagens BM-besök, idag är jag alltså i vecka 38 (37+5) imorgon är sista dagen på vecka 38.

Idag var vi hela familjen till barnmorskan, Matilda skulle få lyssna på bebisen och jag ville ha stöd från fredrik eftersom han vet precis hur det varit sista veckan åxå.

Vi började med å berätta om veckan som varit, sen gick hon in i journalen å läste vad Gävle förlossningen skrivit, de hade skrivit en hel del vilket kändes bra för efter tildan så var det massor som inte stod med i min journal.

Ett par till foton som Elin tog här om dagen:



matilda fick sitta med på britsen när barnmorskan skulle mäta magen och lyssna på hjärtljuden å så. Det var väldigt spännande, hon ställde 1000 frågor till stackars BM som svarade glatt och lät matidla hjälpa till med måttbandet.


Vecka 38 - 2 jan - 8 jan 2009
Kroppen: Om inte barnet vänt på sig själv kan det bli tal om sätesbjudning då barnet föds med baken/benen först. Om kvinnan har rymligt bäcken kan det gå bra, i annat fall brukar barnmorskan hjälpa till att vända barnet för att undvika sätesbjudning. Man får då vila en stund och sedan kopplar man in CTG och dropp med livmoderavslappnande medel. Barnmorskan trycker sedan försiktigt barnet i rätt riktning. Det kan vara smärtsamt för mamman och barnet kan vilja vända tillbaks igen varför vissa sjukhus väljer att göra kejsarsnitt istället.

Barnet: Nu är barnet helt fullgånget och navelsträngen är cirka 50 cm lång.

Egna anteckningar:

2009-01-02:
Idag på morgonen gick slemproppen åxå!
När denna filur tänker titta ut har jag verkligen ingen aning om nu, jag som trott på att få gå över denna gången å kanske just till den 29/1 vet inte riktgit nu. I övrigt så hjälpte sovdosen bra, jag tog de två alvedonen, bricanylen och en värtablett som var med men hoppade över sömntabletten eftersom ajg lätt kunde somna ändå så slipper jag hellre ta sånna i onödan. Kullerbyttan fick iaf äntligen somna då vid 23-tiden och har nog sovit istort sett hela natten efter att ha varit överaktiv och stressad halva dagen igår och fram och tillbaka till gävle.

2009-01-03: vaknade vid 03 av värre och värre sd/värkar. de kommer å går hela natten/morgonen men är väldigt ojämna, olika långt emellan, olika jobbiga men endel är riktgit riktgit jobbiga. ett tag var de jämna och starka men när jag gick upp å åt å gick på toaletten å tog två alvedon så minskade mellanrummet mellan dem. vet inte alls hur vi ska göra för jag är orolig att lilla K ska vara stressad men ändå vill jag inte hålla på å åka fram å tillbaka i onödan.

17:22: värkarna försvinner när jag rör mig men kommer såfort jag lägger mig för att vila. Snart får de lägga in mig på psyk istället

2009-01-04: Pratade med förlossningen igårkväll så de visste läget, de hade koll nu och gav mig lite tips på hur jag skulle göra för att få sova. Skulle jag inte kunna sova iaf så skulle jag få komma in å få hjälp att sova å sen skulle man se hur man skulle göra efte rdet. Men inatt konde jag sova, jag fick ont nån gång men det räckte att ändra position lite. så idag mår jag bättre, har fått sova och det känns lugnt i kroppen. Ska försöka få undan lite som hänger över mig idag.

2009-01-07:
BM-besök 11:00.
Blodtryck: 115/60
Sf-mått: 35cm
Hjärtljud: 132s/m
Vikt: +11kg


Hon gjorde även en gynkoll (på order från gävle fl) och tappen var 2cm lång (av 5) och nu var den helt frammåt och väldigt mjuk, jag hade inte öppnat mig nå mera men det var verkligen mjukt.

men OJ vi glömde ju skriva nått inför förlossningen de ska ju göras i vecka 37 eg. å nu är jag i slutet av vecka 38 å nästa träff är i vecka 40 tror ni min bm räknar med att jag kommer på nästa träff? det gör inte jag även om risken finns så räknar jag inte med det, bra att jag skrivit mycket själv i ett förlossningsbrev.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...