2008-12-25

Julafton

Nu ska vi se om ni kan få se lite foton från Julafton :-)

Dagen började med att vi samlades i dubbelsängen och fick öppna varsin julklapp. Matilda fick en prinsess-krona, fredrik fick en flanellskjorta och jag fick ett par täckbyxor :-) vart superglad för mina skoter-porr byxor :-D Det är så att ajg velat ha täckbyxor för har man småbarn så vill man ju faktsikt kunna leka i snön. Å fredrik hade beställt ett par hängseltäckbyxor, på det viset kunde jag ha dem redan nu geno matt ha dem oknäppta så hängde de uppe med hängslena men magen hängde ut :-) snyggt värre var de när jag provade dem där på morgonen :-p




Efter klappöooning och frukost så begav vi oss upp mot svärföräldrarna för att tillsammans med dem å ett helt gäng till bege oss upp i skogen till "tomtens stuga". Det är väl ett par kilometer kanske och det är sån fin skogsväg som var alldeles snöig :-) så underbart att gå en promenad, med Tildan på boben även om magen var ganska tung å bära på i den långa uppförsbacken :-)



Uppe vid stugan stod ett gäng som redan hunnit fram och tomten stod och vinkade till oss. Matilda blev inte rädd en sekund för tomten :-) Vi började med lite lek i snön:




Sen gick vi in i stugan, tildan gick in först å sen följde jag och ester å några till med, där inne drack vi kaffe och fick julklappar :-) supermysig tradition vi startat tycker jag :-)




Vi promenerade senare hemmåt igen, Matilda fick följa med farmor, farfar, Farbror och Judit in till farmor o farfar för lite lunch och sova middag medans jag och fredrik åkte upp med bil för å skjutsa tomten som inte velat ha nån bil stående uppe vid stugan då de skulle förstöra känslan. Sen åkte vi hem och bytte om, hämtade alla julklappar vi hade och eldade m.m. Fredrik tog sen skotern upp til svärföräldrarna och jag åkte efter i bilen men ändå så kom jag dit typ 30 minuter före honom :-D å det är 3 min bilväg ;-) undrar hur rak hans skoterfärd var ;-) Vi bar in och placerade ut alla julklappar under granen och sen kom min pappa och hans fru förbi så de han träffa tildan på julafton åxå.

När de hade åkt och tildan sov så åkte vi hem för att lägga på ved och fredrik skulle byta om och lämna skotern hemma. Vi kom tillbaka till svärföräldrarna till Kalle Anka började ungefär. Då gick vi även upp och väckte tildan. Hon älskade Kalle Anka i år. Förra året hade hon ju inte börjat kolla på tv alls innan jul. det började hon med under sin "sjukperiod" i Februari-Mars.

Efter Kalle så var det middag och den var väl som en vanlig julmiddag, jansson, revbensspjäll, köttbullar, potatis, sill, ägghalvor m.m. m.m. m.m.  Ägghalvor och Jansson är mina favoriter men Carinas hemmagjorda köttbullar går inte av för hackor de kan jag lova!

Å sen, efter maten så var det ju äntlige ndags för tomten att komma :-) Matilda var alldeles till sig och sprang med farmor för å titta ut genom fönstret i tvättstugan men såg inget, så sprang de till datarummet och precis då stod tomten utanför och vinkade in till henne! överlycklig lite tjej kan jag lova :-D

Sen kom tomten in, och tildan mötte honom i hallen och sa en hel massa saker som "Kom in, jag ska visa dig vart julklapparna är" och "Hääääär borta är alla julklappar, jag kan jhälpa dig om du vill", hon var helt fantastisk, inte de minsta blyg eller rädd, hon bar fram ALLA julklappar till tomten äve de osm vägde en hel del!

Här finns även flera foton där man ser hur hennes fina nya klänning ser ut, hon är så otroligt söt i den:









Märks det att jag har svårt å välja vilka foton ni ska få se :-D har ett par hundra från julafton :-D har ju fotat det mest amed blixt, de går inte så bra annars under en mörk julaftonskväll med en 2,5åring som springer fram och tillbaka. men jag tyckte de blev en hel del fina foton iaf.

Matilda Fick verkligen 10 000 julklappar, de var helt sjukt! Det var julklappar från mig och fredrik, från farmor å farfar, från farbror Tomar och Judit, från Hedersfarfar Karl-eri, från Ester och Herman, från lunchman och från paviljongen :-) och det jag kommer på såhär direkt är att hon fick.

*Micki spis
*Verktygslåda med verktyg från Bosch
*Pippi-kofta
*Klänning med leggings
*Musse Pigg Målarbok
*Nalle Puh målarbok
*Vattenfärger
*Bamsepussel
*Målarbox med kritor, pennor, vattenfärger m.m.m.m.
*Ett pusselspel
*Barbapapa memory
*Bamse gosedjur (blev en favorit)
*DVD Bamse i trollskogen
*4 DVD lacy town
*Te-servis (röd med vita prickar)
*Stora rörpärlor + pärlplattor
*Mera duplo
*En prinsess-Häst
*Prinsess-krona
*Hårsnodd med groda
*Kalle Ankagubbe med flygplan
*Nalle
*En riktig gitarr i mindre format och LILA
*Prinsess-bok
*Husqvarna motorsåg
*Nalle Puh-bok
*tuschpennor


jaaaa kanske nå mer.... fattar ni hur många julklappar hon sprang fram å tillbaka med å skulle öppna å dona, å för varje grej så vart hon helt förtjust å ville bara leka :-)

Själv fick jag:

*EN LAPTOP!!!!
*Täckbyxor
*Treveks ljus
*Doftljus i olika former och färger
*En tunika i svart/turkos
*Wiskey-glas
*Lakanset som matchar våra tapeter
*å säkert nå mer jag glömt


Blev så himla glad flör min laptop, har lääänge velat ha en men har själv tyckt de varit en för dyr julklapp men min älskade sambo kom ju fram till att jag behöööver en om ajg ska kunna jobba på bra nu när bebisen kommer ;-) han vill ju itne bli av med sin bästa medarbetare :-p Å de var en sån fiiin dator :-) vi har laddat å instalerat å grejat nu, nu ska vi få hjälp med vårat nätverk här hemma så jag kan ha den helt sladdlös å sitta med den i mitt SCRAPRUM å surfa samtidigt :-D helt perfekt!


De kan bli fler foton då och då från julafton :-) hihi


Å just de EVELINA du kommer älska! matildas te-servis du har aldrig sett nå så sött jag lovar! jag är helkär å vill ha en lika i större skala! Hittade endast denna bild på den, ska fota hela nån dag :-D Hon älskar att leka med den, få springa å servera kaffe till alla.




Nu vill sambon ha sällskap i soffan. kanske berättar mer om julafton imorgon! å Imorrn bär det av till rengsjö för att fira jul med pappa och Ann-sofi :-)


God natt

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...