2008-09-17

Vecka 22


Ja nu är jag i vecka 22, tiden går sådär lagom snabbt/sakta tycker jag :-) veckorna går men inte så jag blir förvånad. Försöker njuta så mycket jag kan av att vara gravid :-) älskar att vara gravid, har ju inte så mycket krämpor, går inte upp överjävligt i vikt och känner mig så fin och vacker. Men vi tror itne vi ska ha fler barn än två så jag får itne vara gravid nå mer i så fall. Älskar så mycket att vara gravid att jag kan tänka mig att vara den men inte få några fler barn om ni förstår hur jag menar :-) förstår mig på sånna som är surrogatmammor nu :-p

Min söta dotter var med på noterna idag åxå :-)




"klappa lilla magen"



Mys
Fotograf: Åsa/Asali


Min graviditet - BF Tors 22 jan 2009 Uträkning utgår från dagens datum: Ons 17 sep 2008.

Din graviditet startade Fre 18 apr 2008.
Din menscykel är ca 28 dagar
Du blev gravid ungefär Fre 2 maj 2008 (ägglossningen).

Du är på dag 153 av 280. (54,6%).
Du är i vecka 22.
Du har gått 21 fulla veckor och fulla dagar (v21+5).
Du är i 5:e kalendermånaden.
Du är i 6:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Tors 22 jan 2009 
Du har 127 dagar kvar till förlossning.


Vecka 22 - 12 sep - 18 sep 2008

Kroppen:
 Vissa MVC håller ett sk. informtionsmöte för gravida runt den här tidpunkten. En dietist brukar gå igenom vad man bör äta och vad man ska undvika, men man brukar få en broschyr hemskickad redan i början av graviditeten så att man inte äter något skadligt. Arbetsterapeut och sjukgymnast brukar också vara med på mötet och informera om hur man kan lindra besvär från rygg och bäcken. Man kan t.ex få hyra ett stödbälte för att minska bäckenbesvär.

Barnet: Från och med den 22:a veckan kallas det lilla livet "barn" istället för "foster". Runt denna tidpunkt börjar barnet ha en regelbunden rytm med sömn och vaket tillstånd, men kan väckas av moderns rörelser. Barnet dricker och kissar som en del av fostervattnets rening.

Egna anteckningar/bild:
080912 - Foglossningen är sämre i denna graviditet än den var i förra men jag lider inte så hemskt av den. Men istället så var ischiasen värre när jag väntade tildan å den är skön att slippa. Men då jobbade jag som personlig assistent åt en rullstolsburen kille vilket innebar mera lyft och tunga grejer.

080916 - det är inte mycket jag känner av ischiasen nu egentligen, å foglsosningen är åxå ganska mild. Hade lite halsbränna i helgen men inte så farligt. Hade endast halsbränna precis på slutet innan tildan sjönk ner förra gången, å så blev hon ju flintis åxå så om jag har mera halsbränna denna gången så kanske min bebis kan tänkas få lite hår 



///Hanna

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...