2008-08-28

Vecka 19


Denna vecka har Pylle innevecka i skolan å därför har vi inte riktigt tid för onsdagfotografering men jag blev nästan lovad i går att vi ska ha en nästa onsdag :-) puss

men jag förskte få nått kort på magen iaf, det blev inte alls många fotade å de vart inte så bra heller eftersom jag hade tidlan med osm inte lät mig vara ifred men jag fick henne att klappa "kullerbyttan" på kort iaf :-D:

 









Vecka 19 - 22 aug - 28 aug 2008

Kroppen: Livmodern växer allt mer och magen börjar få en rund form i profil. Vissa kvinnor kan känna av foglossning omkring den här tidpunkten. Det kan yttra sig som en diffus värk runt bäcken och neråt låren. Under senare delen av graviditeten kan man få problem med ryggen, man kan till viss del motverka det genom allsidig kroppsträning som dessutom gör att man får bättre kondition. Ta gärna promenader, simma eller gympa i den utsträckning och takt som känns behaglig. Cykling är också bra, det stabiliserar bäckenet. Du kan även träna upp samarbetet mellan nerver och muskler i bäckenet genom knipövningar. Dra ihop musklerna i bäckenbotten, mjukt men kraftfullt och håll sedan kvar så länge du kan och släpp sedan efter. Upprepa några gånger. Genom att man lär sig behärska bäckenbotten så underlättas förlossningsarbetet och gör att du snabbt kommer i form efteråt.

Fostret: Små ljusa hårstrån sk. lanugohår täcker kroppen och till och med undersidan av fötterna. Det fina fjunet kan finnas kvar på vissa delar av kroppen efter födseln, t.ex på ovansidan av öronen. Ögonbrynen och ögonfransarna börjar markeras och på barnets fingertoppar finns helt unika fingeravtryck. Benen har nu kommit ifatt och är i rätt proportion till kroppen. Barnet ser ut som en färdig människa, i miniatyr.


Egna anteckninga:
 20080822- exakt 5 månader till BF, låter läääänge när man säger de så  men skönt ändå å hinna förbereda sig ännu mera. 3 månader till Elins BF 

Idag känns det helt annorlunda som om allt i magen har flyttat sig för at göra mera plats åt bebisen. Det är tyngre och jag har svårare att andas normalt. Känner mig väldigt gravid just nu. Ligger på + 0,5kg.

20080824 - känner av "svanskotan" idag, tror det är fogar där bak som spökar, känner mig alldeles trött i kroppen efter att tildan har trotsat som sjutton hela veckan. Just nu tror jag stenhårt på att det är en tjej i magen och är bra sugen på en till tjej åxå  älskar ju klänningar plus att jag är helt kär i mitt "tjejnamn" medans jag har svårare att hitta bra killnamn, fast fredrik tycker som svärmor att vi ska döpa efter hans morfar. Vi får väl se.

2008-08-26: ischiasen kommer mer och mer så nu är den nog här för att stanna men det går ju bra, är ganska van vid den  i övrigt tycker jag tildans trots går åt rätt håll även om hon fick fröknarna på dagis att göra stora ögon av förvåning idag. Har inte så mycket mer att tillägga förutom att vikten svajjar lite fram och tillbaka, ligger aldrig på mer än +0,5kg men ibland är jag nere på +-0 å ibland är de nånstans emellan.



Tunikan jag har på mig köpte jag i julas, älskar den å den funkar ju som mammatröja åxå :-D det är ju bra med dagens mode att man kan ha alla tröjorna/tunikorna trots gravidmage. Byxorna är från HM och dem köpte jag när jag var gravid med tildan.


Ska se om jag hinner fota nå mage senare idag efter jobbet för dessa är ganska försskräckliga faktiskt ;-)

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...