2008-07-30

Vecka 15


idag är de onsdag, å vad innebär de? jo Hanna å Elins fotodag :-D så idag har de blivit magbilder.









Vecka 15 - 27 jul - 2 aug 2008

Kroppen: Man kan känna sig nästäppt och ha lätt för att blöda näsblod när man
är gravid även om det är mer vanligt under slutet av graviditeten.
Nästäppa beror till stor del på den ökade mängden östrogen samt ökad blodmängd som i sin tur mjukar upp brosk och vävnader vilket gör att man blir täppt i de trånga näsgångarna. Det kan i sin tur göra att man snarkar om nätterna. Blodkärlen kan även vidgas vilket medför att man lättare blöder näsblod.

Fostret: Huden är genomskinlig och man ser blodkärlen. Armarna kan röra sig och händerna kan knytas. Hjärtat pumpar ungefär 28 liter blod/dygn och hjärtljuden kan avlyssnas med en doptone. Ögonlocken stängs och kommer inte att öppnas igen förrän i sjunde månaden.

Egna anteckningar/bild:
080728 - blodtrycksfallen har minskat liite, får då och då men inte såfort jag lutar huvudet åt sidan iaf. Har även fått denna graviditets första sendrag, hade mängder när jag väntade tildan!

080729 - nu har jag känt ännumera fladder, mera tydligt åxå  underbart  vill känna bäsen ännu mera ju!



Ikväll har även jag å Elin å Judit å Åsa åkt med en ångbåt här i Stan som heter S/S Warpen, där å vi räkbuffé å hade de härligt :-D underbart med ltie tjejkväll. Efter båtturen tog vi en tur hem till mig för lite Té å skratt å så kollade vi på gaaaamla LO:s ;-) de är alltid skoj å se hur man gjorde förr å vad man borde ha gjort :-p


nu ska här mysas med gubben ;-)

kramkram

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...