2008-07-09

Vecka 12


Vecka 12 - 6 jul - 12 jul 2008

Kroppen: Risken för missfall minskar nu. Av de missfall som inträffar så sker drygt 90% före utgången av vecka 12. Om du skulle få en mindre blödning betyder det inte att ett missfall är på väg. Om det inte är blodfärgat eller rinner så kan det bero på andra orsaker som t.ex lågt liggande moderkaka. Om moderkakan är placerad långt ned mot livmoderhalsen kan det uppstå en liten blödning från kanten av moderkakan.
Placeringen av moderkakan kan ses med hjälp av ultraljud, på de flesta brukar den dras uppåt i takt med att livmodern växer och då slutar dessa mindre blödningar. Under de tre till fyra sista månaderna ska du däremot söka läkare även vid smärre blödningar.

Fostret: Fostret är 9 cm stort och väger cirka 15 gram. Moderkakan tar över näringstillförseln till fostret ungefär vid den här tiden.
Fostret börjar röra sig spontant, vrider på huvudet, hickar och rör på fingrarna som dessutom har fått fingeravtryck. Nu börjar fostret också reagera på mammans lägesändringar.

Egna anteckningar/bild: Fortfarande har jag inte blött nå mer, inga fler samandragningar och jag mår mycket bättre på många sätt. Försöker njuta mera nu utan å oroa mig allt för mycket men jag längtar till den 12/8 då vi har UL. Läste ju nu här ovanför att där står ju dessutom sånna småblödningar med :-) skönt!

Så nu är bebisen nästan en decimeter lång :-) lilla kullerbyttan växer så det knakar å de gör min mage åxå :-o det är numera endast leggings, mysbyxor eller mammabyxor som gäller och jag har köpt på mig lite nya tunikor :-) bl.a. en som ajg ska ha när jag ska gå på bröllop i slutet av Juli :-D en Roooosa

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...